عمومی

هرآنچه راجع به مدرک تحصیلی باید بدانید

مدرک تحصیلی

امروزه برخورداری از مدرک تحصیلی یک مزیت محسوب می‌شود. مدارک تحصیلی به‌عنوان یک امتیاز دائمی برای افراد تلقی می‌شود و این روزها به‌عنوان مزیتی برای اشتغال، دریافت تسهیلات، راه‌اندازی کسب‌وکار و مهاجرت شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، برخورداری از مدارک تحصیلی برای انجام ساده‌ترین کارها نیز به یک الزام در جامعه تبدیل شده است.

مدرک تحصیلی چیست؟

مدرک تحصیلی یا گواهی تحصیلی سندی است که بعد از گذراندن دوره‌های تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان اعطا می‌شود. شامل اطلاعاتی مانند مشخصات فردی شخص، مرجع صادرکننده، مشخصات رشته، تاریخ اخذ مدرک و… است. به‌طورکلی مدارک تحصیلی در نظام آموزشی کشور ایران شامل مدرک دوره ابتدایی، مدرک متوسطه اول (سیکل)، مدارک تحصیلی متوسطه دوم (دیپلم)، مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم)، مدرک کارشناسی (لیسانس)، مدرک کارشناسی ارشد (فوق‌لیسانس)، مدرک دکتری  و مدرک فوق دکتری می‌شود.

مزیت مدرک تحصیلی

امروزه ارتقا مدارک تحصیلی از مراکز عالی و دانشگاهی یکی از مولفه‌های یافتن شغل است. مدارک تحصیلی علاوه بر این که نشان‌دهنده سخت‌کوشی، برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و نگرش فرد است، به توانایی‌های او نیز اشاره دارد. این مزایا برای به‌دست‌آوردن یک شغل، فرد را در رقابت بازار کار در اولویت کارفرمایان قرار می‌دهد. نکته دیگر این است که بسیاری از مشاغل که دارای رتبه شغلی بالایی هستند، نیازمند کسب مدرک تحصیلی هستند. امروزه با افزایش اهمیت مدارک تحصیلی در جامعه، قوانین جدیدی برای افزایش حقوق و مزایای کارکنان و کارمندانی که دارای مدارک تحصیلی معتبر هستند، اجرا می‌شود. در نتیجه برخورداری از مدارک تحصیلی در بسیاری از حوزه‌ها، افزایش حقوق و مزایا را به دنبال دارد.

جعل مدرک تحصیلی

باتوجه‌به مزایای مدارک تحصیلی در جامعه و افزایش امر مدرک‌گرایی، بسیاری از افرادی که به دلایل مختلف در اخذ مدارک تحصیلی ناتوان بوده‌اند، به روش‌های مختلفی مانند خرید و جعل مدرک روی می‌آورند. به‌عبارت‌دیگر، مدرک‌گرایی جامعه باعث شده است تا بسیاری از افرادی که خواهان جایگاه شغلی و اجتماعی بالایی هستند، به سراغ جعل مدرک تحصیلی بروند. طبق آمار به‌دست‌آمده در سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد امروزه اقدام به جعل کپی مدارک تحصیلی می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند. متأسفانه تعداد این افراد هرروزه در حال افزایش است و این در حالی است که در برخی از موارد در محیط‌های شغلی و اجتماعی از این مدارک استفاده می‌کنند و باعث تضییع حقوق دیگران می‌شوند.

مطلب پیشنهادی برای شما:   معرفی پرکاربرد ترین تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی و کاربرد شان

مجازات جعل مدرک تحصیلی

مدارک تحصیلی برای هر فرد اهمیت ویژه‌ای دارد و بعد از طی‌کردن مراحل آموزشی  به دست می‌آید؛ ازاین‌رو جعل آن عواقب قانونی در پی دارد. ماده 527 قانون مجازات اسلامی دررابطه‌با مجازات جعل مدارک تحصیلی بیان می‌کند: هرکس مدارک اشتغال به تحصیل، فارغ‌التحصیلی، تأییدیه، ریزنمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی در داخل یا خارج از کشور یا ارزش نامه‌های تحصیلات خارجی را جعل کند و با علم به جعل بودن مورداستفاده قرار دهد؛ علاوه بر جبران خسارت، به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

استعلام مدرک تحصیلی

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که از کجا می‌توان به جعلی بودن مدارک تحصیلی پی برد؟ دسترسی و دریافت استعلام از مدرک تحصیلی هم اکنون در سامانه‌ای به نام سامانه استعلام مدارک تحصیلی به آدرس www.estelam.msrt.ir امکان‌پذیر است. این سامانه تحت نظارت وزارت علوم طراحی شده است و به افراد این امکان را می‌دهد تا متقاضیان بتوانند بدون مراجعه حضوری و اتلاف وقت، اطلاعات مدارک تحصیلی را به‌صورت آنلاین دریافت کنند. باتوجه‌به اهمیت مدارک تحصیلی در زمینه‌های مختلف، دریافت و دسترسی به مدارک تحصیلی کارکنان و کارمندان توسط کارفرمایان و ادارات از طریق این سامانه وجود دارد.

جمع‌بندی

یکی از مسائل عمده‌ای که امروزه در جامعه ما بسیار شایع است و به آن توجه می‌شود، مدرک تحصیلی افراد است. ادامه تحصیل، استخدام در مراکز دولتی، مهاجرت، ثبت شرکت و… تنها چند مورد از کارهایی است که انجام آن‌ها بدون اصل و کپی مدارک تحصیلی غیرممکن است. بسیاری از افراد به دلیل مشکلاتی اعم از مشکلات مالی، نداشتن وقت کافی، معادلسازی مدرک تحصیلی و مشکلات خانوادگی و… از ادامه تحصیل باز می‌مانند و در صورت نیاز به مدارک تحصیلی، به سراغ راه‌های غیرقانونی مانند جعل و خرید مدارک تحصیلی می‌روند. در این مقاله کوشیدیم هرآنچه لازم است درمورد مزیت مدارک تحصیلی بدانید را در اختیار شما بگذاریم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. موفقیت شما آرزوی قلبی ما است.

مطلب پیشنهادی برای شما:   چگونه یک آگهی تبلیغاتی خوب بنویسیم؟