عمومی

کولر صنعتی، هواساز، فن سانتریفیوژ، هواکش،کولر گلخانه و تجهیزات تصفیه هوا

تجهیزات صنعتی تصفیه کننده هوا

هوا با دمای محیط به لوله های حاوی سیال گرم برخورد کرده و باعث کاهش دمای دیواره لوله می شود . و به این ترتیب دمای سیال داخل لوله کاهش می یابد. طول استاندارد لوله های مورد استفاده در مبدل های خنک کننده هوایی، معمولاً ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوت می باشد. یکی از مسائلی که در مورد کولر هوایی اهمیت دارد، نسبت مساحت فن به مساحت Bay می باشد. این نسبت را converge fan می گویند و در مقدار آن در مبدل های خنک کننده هوایی نباید از ۴/۰ کوچکتر باشد.

کولرهای هوایی یا ایر کولر یکی از وسایلی هستند که در اکثر واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمیایی برای کاهش دمای سیالات مورد استفاده قرار می گیرند.

در کولر هوایی , هوا با دمای محیط به لوله های حاوی سیال گرم برخورد کرده و باعث کاهش دمای دیواره لوله می شود . و به این ترتیب دمای سیال داخل لوله کاهش می یابد. طول استاندارد لوله های مورد استفاده در مبدل های خنک کننده هوایی، معمولاً ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوت می باشد. یکی از مسائلی که در مورد کولر هوایی اهمیت دارد، نسبت مساحت فن به مساحت Bay می باشد. این نسبت را converge fan می گویند و در مقدار آن در مبدل های خنک کننده هوایی نباید از ۴/۰ کوچکتر باشد.

انواع کولر هوایی :

معمولاً مبدل های خنک کننده هوایی در دو آرایش زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

– Forced Draft
– Induced Draft

از این کولرهای هوایی یا ایر کولر که اصطلاحان برج خنک کننده یا کولینگ تاور نیز نامیده میشوند، برای کاهش دمای سیال داخل لوله ها، از هوای محیط استفاده می کنند.

مبدل های حرارتی هوا خنک که به مبدل های حرارتی Fin Fan نیز معروف هستند،
معمولاً در مواردی که آب در دسترس نیست یا
با توجه به حداکثر دمای محیط می توان دمای خروجی فرآیند مورد نظر را به دست آورد، استفاده می شوند.

تجهیزات خنک کننده هوا می توانند راه حل ساده تری در مقایسه با خنک شدن با آب باشند؛
زیرا در سیستم های آب خنک، نیاز به پمپ های بیشتر، لوله کشی، چیلر مرکزی یا برج های خنک کننده می باشد که
باعث افزایش هزینه عملکرد و نگهداری سیستم می شود.

کولر هوایی در کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات صنعتی تصفیه کننده هوا برای خنک سازی بهتر از پدهای خنک کننده لانه زنبوری با کارایی بالا استفاده می کند. موتور مورد استفاده برای دوام و عملکرد بهتر از جنس مس است. سازنده و تامین کننده کولرهای هوای قابل حمل صنعتی می باشد. این در ظرفیت های مخازن مختلف برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتری تولید می شود. مخزن بزرگ آب با ظرفیت بزرگ نیاز به پر کردن مکرر مخازن را برطرف می کند.

همچنین کولر صنعتی قابل حمل دارای سنسور سطح آب داخلی است. بنابراین، در صورت اتصال با مخزن بالای سر، تامین مداوم آب را تضمین می کند. به همراه یک کنترلر دستگیره سه سرعته عرضه می شود. کولرهای هوای صنعتی ما وقتی با سرعت کامل کار نمی کنند، امکان صرفه جویی در مصرف برق را فراهم می کنند.

تجهیزات صنعتی تصفیه کننده هوا به دلیل قابلیت حمل آسان و بدنه مستحکم در صنایع کاربرد دارند. استفاده و جابجایی تجهیزات صنعتی تصفیه کننده هوا قابل حمل آسان است. علاوه بر این، اینها برای اطمینان از هزینه های نگهداری کمتر ساخته شده اند.

تجهیزات صنعتی تصفیه کننده هوا قابل حمل ما دارای چرخ های کرچکی قوی برای حمل آسان است. کولرهای هوای صنعتی را می توان به طور خاص برای فضاهای صنعتی و تجاری مانند کارگاه ها، غذاخوری ها، رستوران ها، سالن های ورزشی و کارخانه ها بهینه کرد.

کاربرد های معمول شامل موارد زیر هستند:

  • کولرهای روغنی
  • کولرهای آبی و گلیکولی
  • رادیاتورهای موتور
  • کولرهای روغن هیدرولیک
  • سیستم های خنک کننده حلقه بسته
مطلب پیشنهادی برای شما:   بررسی جامع و کامل جارو شارژی و بخار شو از نظر کاربرد و ویژگی ها

این دستگاه های کاربردی، کاهش هزینه عملیاتی، طولانی ترین عمر، بالاترین قابلیت اطمینان و حداقل نگهداری از هر یک از سیستم ها را ارائه می دهند.

 

نحوه عملکرد مبدل هوا خنک

از کولر هوایی برای انتقال گرما از مایع به هوای محیط استفاده می شود.

مایع درون لوله ها رسانای گرما است.

هوای جوی که به عنوان ماده خنک کننده عمل می کند،
به منظور حذف گرما، در یک مبدل هوا خنک، توسط فن به صورت عمودی از لوله ها جریان می یابد.

به منظور بهبود ویژگی های انتقال حرارت مبدل های خنک کننده هوا، لوله ها با پره های خارجی طراحی می شوند.

این پره ها می توانند منجر به افزایش قابل توجه سطح انتقال گرما شوند.

پارامترهایی مانند طول، عرض و تعداد ردیف های لوله با توجه به کاربرد خاص و هم چنین طراحی خاص لوله پره ای متفاوت است.

اجزای اصلی مبدل های حرارتی خنک کننده هوا شامل موارد زیر است:

  • لوله پره ای
  • دسته لوله
  • مونتاژ فن و درایو
  • محفظه پلنوم هوا و مجموع ساختار کلی

 

 مزیت استفاده از مبدل هوا خنک

انتخاب این که آیا باید از کولر هوایی استفاده شود، اساساً یک مسئله اقتصادی است که
شامل اولین هزینه های سرمایه ای، هزینه های بهره برداری و نگهداری، نیازهای فضا و ملاحظات زیست محیطی می باشد که
تصمیم گیری در مورد مزایا و معایب خنک کننده با هوا را در تحت تاثیر قرار می دهد.

مزایای خنک سازی با هوا را می توان با گزینه خنک کننده با آب مقایسه نمود.

این موارد باید مورد به مورد بررسی شده و ارزیابی شود که
آیا سیستم های خنک کننده با هوا برای کاربرد مورد نظر، اقتصادی و عملی هستند یا خیر.

معرفی کولر هوایی

کمبود آب و افزایش هزینه ها، همراه با نگرانی های اخیر در مورد آلودگی آب و برج های خنک کننده، استفاده صنعت از مبدل های حرارتی آب خنک را بسیار کاهش داده است.

در نتیجه، هنگامی که وجود گرمای بیشتر در داخل کارخانه امکان پذیر نیست،
بهترین انتخاب مبدل های هوا خنک می باشند.

اکنون بخش عمده ای از فرآیند خنک سازی در پالایشگاه ها و کارخانه های شیمیایی در مبدل های حرارتی با خنک کننده هوا انجام می شود.

هم چنین از کندانسورهای خنک کننده هوا برای نیروگاه ها استفاده می شود.

اصول کار یکسان است؛ اما کندانسورها ممکن است بسیار بزرگ باشند.

کولر هوایی یا Air cooler را نباید با دستگاه های خنک کننده هوا مانند چیلرها اشتباه گرفت.

طراحی یک مبدل هوا خنک، پیچیده تر از یک مبدل حرارتی دارای پوسته و لوله است؛
زیرا اجزای سازنده و متغیرهای بیشتری وجود دارد.

اجزای اصلی :

این مبدل ها شامل یک یا چند لوله که در معرض جریان هوای فن ها قرار دارند، تجهیزات فن و موتور آن، کنترل کننده سرعت چرخش فن و تجهیزات لازم برای هدایت جریان ها می باشد. در این مبدل ها جریان سیال گرم پس از عبور از یک نازل وارد لوله هایی می شود که در مجاورت فن قرار دارند. این لوله ها با توجه به پره هایی که روی دیواره بیرونی لوله قرار دارند، کار انتقال حرارت را سریع تر انجاممی دهند. در قسمت عبور سیال از مجاورت فن، هر مجموعه از لوله های حاوی سیال گرم را یک Bundle می نامند که خود شامل چندین لوله است. معمولاً چند Bundle به طور موازی با یکدیگر از روی فن عبور می کنند. به این مجموعه یک Bay می گویند.

در بعضی موارد دو فن به صورت سری روی جریان های موازی Bundle های یک Bay عمل می کنند. این حالت شامل دو Bundle از لوله های حاوی سیال گرم است که از مجاورت دو فن سری شده عبور می کند. معولاً برای خنک کردن سیال گرم توسط مبدل هواخنک در صنعت ، از چند Bay که به صورت موازی قرار گرفته اند استفاده می شود. به مجموعه این Bay ها، Unit گفته می شود.

مطلب پیشنهادی برای شما:   طرز تهیه محیط کشت: راهنمای کامل برای ساخت محیط کشت آگار

قطر فن های مورد استفاده در مبدل های هواخنک در دامنه ۳ تا ۲۸ فو ت قرار دارد. با این حال معمولاً فن هایی با قطر ۱۴ تا ۱۶ فوت از بزرگ ترین فن های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی به شمار می روند. شکل ۲ دو Bay با ۴ Bundle همانطوریکه گفته شد، هوا با دمای محیط به لوله های حاوی سیال گرم برخورد کرده و باعث کاهش دمای دیواره لوله می شود و به این ترتیب دمای سیال داخل لوله کاهش می یابد. برای افزایش میزان انتقال حرارت، از لوله های پره دار استفاده می شود.

لوله های پره دار در کولرهای هوایی یا کولر هوایی ، ایر کولر به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین انواع این پره ها، پره های (Extruded fin ) می باشد که معمولاً از جنس آلومینیوم ساخته می شوند.

نحوه ساخت این پره ها :

یک لایه از فلز مربوطه را بر روی لوله قرار می دهند و سپس این لایه را با اعمال فشار توسط دستگاه دیگری روی لوله نصب می کنند. قالب این دستگاه به صورتی عمل می کند که سطح خارجی لوله در نهایت به صورت پره های مارپیچ و یا شکل های دیگر در می آید و به این ترتیب سطح خارجی لوله افزایش یابد. از این پره ها معمولاً در دمای پایین تر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد استفاده می شود. شکل ۳ یک Unit که شامل دو Bay و شش Bundle می باشد.

 

کولرهای هوا خنک صنعتی در فرآیندهای تولیدی بسیاری من جمله نیروگاه‌های برق، پتروشیمی، پالایشگاه، نفت گاز و… کاربرد موثری دارند. فلذا بیشتر برای اینگونه فضاهای نام برده طراحی و تولید میگردند.

 شرکت کویل سازی تهویه دی ایکس مهر جزء سازندگان کولر با کاربری هوایی می‌باشد و اینگونه تجهیزات را در انواع مختلفی خدمت مشتریان گرامی عرضه میکند. همچنین گروه کارخانجات dx علاوه بر کولر هوایی، دستگاه‌های سرمایشی گرمایشی دیگری همانند کندانسور، هواساز، اواپراتور، برج خنک کننده و… طراحی می‌نماید.

توجه شود هوا بنابر دمایی که محیط دارد به لوله‌های سیال گرم مبدل برخورد کرده و دمای دیواره نیز کاهش پیدا می‌کند، این مبدل حرارتی معروف به کویل گرمازای  fin fan هست که داخل کولرهای هوا خنک استفاده میگردد. انواع کولر هوایی معمولا هنگامی آب کافی موجود نیست بسیار کارایی دارند.

نحوه عملکرد کولر هوایی چیست؟

به بیان ساده نحوه عملکرد کولر هوا خنک بنحوی است که مایعی داخل لوله‌های مسی کویل دستگاه جریان دارد و رسانای گرما داشته تا تبادل حرارت از مایع به هوای محیط را انجام دهد. هوای جوی درون کولر هوایی توسط فن بطرز عمودی محیا می‌گردد.

 

هدف اصلی خنک کننده‌های هوایی کاهش دمای سیالات می باشد فلذا جهت انجام این عمل یک یا چند مدار بسته داراست. بعلت وجود مدارها درون سیستم کولر هوا خنک مصرف آب بسیار پایین خواهد بود. عملکرد خنک کاری اینگونه تجهیزات برای محیط‌هایی با رطوبت بالا بسیار مناسب میباشد.

مزایا و معایب استفاده از کولر هوایی چیست؟

انواع کولر هوایی در مقایسه با کولرهای آبی یا گازی بعلت اینکه از هوا تحت عنوان خنک کننده استفاده می‌کنند دارای معایب و مزایایی هستند:

مزایا :

نیاز نداشتن به سیال آب همچنین صرفه جویی در هزینه جهت خرید تجهیزات انتقال آب
هیچگونه خطری برای هوا ندارد، کاهش تاثیرات مربوطه، دسترسی آسان به هوا
عدم ایجاد آلودگی منایع آبی (رودخانه، دریاچه، دریا) همینطور محیط زیست

معایب :

سر و صدای بالایی داراست همچنین فضای زیادی را اشغال می‌نماید.
برای یک بار گرمایی مشخص نسبت به آب، هوای بیشتری میخواهد بعنوان مثال: حدوداٌ در جرم ۴ و حجم ۳۲۰۰ برابر

مطلب پیشنهادی برای شما:   اخذ پاسپورت و ثبت شرکت در ترکیه

 

نحوه ساخت کولر هوایی چیست؟

جهت ساخت کولر هوایی، هوای خنک کننده توسط یک یا چند فن تامین میشود که بطور معمول مبدل هوا خنک برای استفاده از یک لوله پره ای در دو انتهای لوله تشکیل شده و هوا از طریق لوله افقی بطرف بالا حرکت می کند. فن‌ها میتوانند بنحو اجباری یا القایی باشند البته بستگی به میزان فشار یا کشیده شدن هوا بوسیله لوله دارد.

مجموعه فن درایو توسط سیستم پشتیبانی از درایو مکانیکی فولادی محافظت کرده و گیرنده‌های سرعت معمولاً تسمه های  V درایوهای آنها معمولاً دارای سوئیچ ارتعاشی روی هر فن هستند تا بطرز خودکار فنی که به دلایلی از تعادل خارج شده است، خاموش کند.

فن‌های استفاده شده در کولر هوایی معمولا موتور های الکتریکی دارند فلذا تحت عنوان کاهنده سرعت هم نیز عمل میکند. همچمین فضای بین فن و لوله توسط یک محفظه پلنوم محصور شده و عمل هدایت هوا را عهده دار است. بطور کلی ساخت کولر هوا خنک طی سه شکل افقی، عمودی، وی تایپ صورت می‌گیرد.

بکارگیری لوله‌های پره ای جهت ساخت کولر هوایی

لوله‌های پره ای می توانند تقریباً با هر مواد قابل دسترسی مثل فولاد کربن ضد زنگ، برنج یا آلیاژهای دیگر ساخته شوند. سایز سازنده لوله‌ها ۱٫۰، ۱٫۲۵ یا ۱٫۵ اینچ است. پره‌ها همیشه از جنس مواد آلومینیومی هستند و بالاترین قابلیت تحمل دما را دارند. متداول ترین آنها پره مارپیچی می‌باشد.

 

پره‌های اکسترود شده نیز وجود داشته که با قرار دادن یک حلقه آلومینیوم روی لوله ساخته میشوند فلذا مشتریان بیشتر ترجیح میدهند. دیواره لوله کولر هوایی بخاطر داشتن شیار باید از پره‌های ضخیم تر باشد هکچنین حداقل ضخامت با توجه به مواد بکار برده متفاوت خواهد بود.

تهویه صنعتی سطح آلاینده‌های داخل محوطه ها را به شکل گرد و غبار، مواد سمی، دماهای شدید، گازهای انفجاری کنترل می‌کند. هنگام شروع طراحی سیستم جدید، درک دو سیستم برای سیستم تهویه صنعتی شما مهم است، تهویه رقیق یا جذب منبع (اگزوز محلی). تهویه رقیق، آلاینده های موجود در هوا را با مخلوط کردن هوای آلوده با هوای تمیز یا کاهش می دهد.

ساختمانی با فن های دیواری یا پنکه های اگزوز پشت بام یک تصویر معمولی است که در آن هوای فضای داخلی با هوای تازه بیرون رقیق می شود. تهویه محلی اگزوز آلاینده های موجود در هوا را در منبع یا نزدیک منبع خود جذب می کند و آنها را به یک منطقه امن می کند. بهترین مثال سیستم جمع آوری گرد و غبار با هود، سیستم کانال، جمع آوری گرد و غبار، فن اگزوز و پشته است.بسته به پروسه ها، محیط کار و چیدمان، هر محیط متفاوتی را ارائه می دهد.

سیستم های تهویه رقیق سازی معمولی هستند که در آن بو یا تولید گرمای داخلی، نیاز به رقیق شدن یا مصرف دارند. نمونه های کاربردی در اینجا یافت می شوند:

ساختمان نیروگاه زغال سنگ

ایستگاه های کمپرسور LNG

ایستگاه های انتقال آب و برق

اتاق های پردازش شیمیایی

طبقه بندی مکان انبار

پروژه های تهویه با استفاده از جذب منبع معمولاً شامل یک هود (ها) یا یک محفظه و یک سیستم مجرای علاوه بر فن و دستگاه کنترل کننده هوا هستند. سیستم های معمولی را می توان با موارد زیر تعریف کرد:

سیستم اگزوز دود مخزن اسیدی
اگزوز آزمایشگاهی دارویی با بازوهای برداشت پذیر
سیستم جمع آوری گرد و غبار مرکزی دود جوش
سیستم ضبط و اگزوز میکسر/بلندر
سیستم اگزوز میز لیزری

ما به عنوان یک طراح و سازنده پیشرو در تجهیزات تصفیه هوا با کیفیت بالا، استانداردهای صنعت را تعیین می کند. طیف گسترده ای از فناوری ها و تخصص ما به ما اجازه می دهد تا نوآورانه ترین و کارآمدترین محصولات جابجایی و تهویه هوا را در بازار ارائه کنیم.

هنگامی که به قطعاتی برای روشن نگه داشتن فن خود نیاز دارید، می توانید مطمئن باشید که ما حامی شما هستیم.چه به قطعات جایگزین معمولی نیاز داشته باشید یا یک منبع پشتیبان از قطعات یدکی برای کاربردهای حیاتی فرآیند، تیم ما می‌تواند به شما در انتخاب قطعه مناسب برای فن خود کمک کند.